Gelezen: Het houden van mannen – veldgids voor de praktijk

Dit is een naslagwerk voor degenen die een nieuwe man ambiëren, er eentje houden of mensen kennen die een exemplaar hebben rondlopen. Ingegaan wordt op de uiterlijke kenmerken, het voedsel en de verzorging, de huisvesting, het natuurlijk gedrag, de training en de voortplanting van de man. Dit alles in vergelijking met andere in huis te houden dieren, zoals de kat en de hond. Op hilarische wijze op een rijtje gezet door Myrthe van der Meer. Maar… hebben we er ook wat aan?

Waar gaat het over?

Dit boek gaat dieper in op de tips, tricks en handige weetjes voor de (aspirant)mannenhouder(ster). Want, – laten we eerlijk zijn – het leven met een man is soms best wel eens lastig. Daarom is het goed dat er nu een veldgids is samengesteld waarmee we ons eens goed kunnen verdiepen in de voors en tegens van het houden van een man. Je gaat tenslotte een verbintenis aan voor langere tijd, want de veldgids leert ons dat de gemiddelde leeftijd van een man toch al snel tegen de tachtig jaar loopt. Als je dit vergelijkt met de gemiddelde leeftijden van kat – 14 jaar – en hond – 10 jaar – dan begrijp je dat de introductie van een man in het gezin goed overwogen plaats moet vinden.

De gids begint met een uitgebreide beschrijving van de uiterlijke kenmerken van een man. Zo leren wij dat de vacht geen streep- of stippelpatroon kan vertonen. Dit in tegenstelling tot de vachten van honden en katten. Ook het voedsel is belangrijk: een dieet van groenten en fruit houdt het exemplaar goed in conditie. Dit vond ik een beetje flauw allemaal. De analogie met gidsen voor het houden van honden of katten ligt er wel erg dik bovenop.

Rake observaties

Vervolgens passeren de verschillende aspecten van het succesvol houden van een man de revue. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten of je met een Speler, een Sporter of een Klusser te maken hebt. Voor sommige typen is meer territorium nodig dan voor andere types. Zo heeft de Klusser genoeg aan een schuurtje, maar een Speler wil een ‘mancave’ en de Sporter wil vooral erg veel openbare ruimte om zijn hobby uit te kunnen oefenen.

IMG_1578
Eettafel bedolven onder project
De huisvesting moet dus worden aangepast op het type man dat je in huis hebt genomen. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat delen van je residentie worden ingenomen door de rekwisieten die de man graag om zich heen verzamelt in het kader van zijn spel, sport of klus. Vooral de klusser is wat dat betreft gevaarlijk voor de begaanbaarheid van eetkamer, huiskamer, keuken, badkamer etc. Klussen (ja ook het in elkaar zetten van treintjes en landschapjes) is namelijk iets anders dan een project afronden. Rondslingerende materialen op onvoorspelbare plekken zijn hierbij een garantie. Ik herken dit wel, moet ik zeggen.

Ook bevat dit boek nuttige tips voor als je een gesprek wilt gaan voeren met je man dat niet uitmond in het verbaasd aanstaren van elkaar als gevolg van de klassieke communicatieverschillen tussen man en vrouw.

Conclusie

Op zich is “Het houden van mannen” een vermakelijk boek. Maar mij begon de flauwheid op een gegeven moment wel te irriteren. De hoofdstukken over een bepaald onderwerp worden telkens onderbroken door persoonlijke ervaringen van de schrijfster, die me niet altijd aanspraken.
De recensies over dit boek zijn over het algemeen positief. Een boek om te lachen. Ik ben wel benieuwd hoe de reacties waren uitgevallen als er een boek met deze toon over het houden van vrouwen was geschreven.

Het houden van mannen : veldgids voor de praktijk van Myrthe van der Meer is te koop als ebook en paperback bij o.a. Bol.com voor resp.€4,99 (actieprijs) en €19,99.