Gelezen: kookboek ‘Lekker & Simpel’

Plotseling en onverwacht bevond ik mij vanmorgen weer in de Bruna. De afdeling romans en thrillers expres negerend (ik heb al zoveel in voorraad) stond ik voor de uitstalling van kookboeken. Ondanks dat ik het bereiden van een maaltijd telkens ternauwernood en vaak met hulp van Echtgenoot tot een goed einde breng, vind ik kookboeken erg verleidelijk. Maar nu zag ik een exemplaar liggen dat me direct erg aansprak: Lekker & Simpel : 200 hoofdgerechten. Is het wat?

Het blijft een bottleneck in ons huishouden: een verantwoorde en ook lekkere maaltijd bereiden, juist ook op werkdagen. Tijdgebrek en de vermoeidheid na een werkdag zorgen ervoor dat we vaker dan gewenst naar kant-en-klaar grijpen. Daarnaast komt het vaak voor dat de avondmaaltijd uitdraait op weer meer van hetzelfde. De recepten die ik al ken en de eenvoudige aardappelen, groenten en vleesmaaltijden komen vaak op tafel omdat ik niks anders kan verzinnen. Het kookblog lekkerensimpel had ik al ontdekt en een enkele keer haalde ik daar ook wel eens een recept af. De schrijvers van dit kookboek beloven simpele recepten, met eenvoudige ingrediënten en die niet te veel tijd kosten om te bereiden.

Indeling en terugvindbaarheid recepten

Een kookboek is wat mij betreft een naslagwerk. Ik wil een bepaald soort recept, het liefst op ingredient of bereiding snel kunnen terugvinden. Hoe is dat in dit boek geregeld?

img_0569Het boek biedt alleen recepten voor hoofdmaaltijden, in de volgende categorieën:

• pastarecepten
  • eenpansgerechten
  • recepten met wraps
  • salades
  • soeprecepten
  • gerechten uit de oven
  • recepten met rijst
  • vlees/vis
  • vegetarische recepten

Door de indeling van dit boek, is het een uitdaging om een recept terug te vinden. De rubrieken staan in de inhoudsopgave met daaronder per rubriek de recepten die erbij horen. Die staan echter niet alfabetisch geordend.
Daarbij komt dat de recepten soms zijn in te delen in meerdere rubrieken. Ik zie bijvoorbeeld een ovenrecept bij de vegetarische recepten staan die niet bij de ovenrecepten terugkomt. En de taco’s met gehakt uit de rubriek vlees/vis moet toch ook in de oven? En zie ik daar ineens een wraprecept opdoemen in de rubriek vlees/vis, die weer niet bij de wraprecepten staat?

Het ene ‘hoofdstuk’ loopt ook zonder waarschuwing over in het ander. Op de ene bladzijde staat dan een wraprecept en op de volgende bladzijde staat ineens een salade. Een schutblad in een kleurtje ertussen was duidelijker geweest.

img_0567De recepten in het boek zijn voorzien van kleurcodes. Rood=vlees; blauw=vis; geel=gevogelte en groen=vegetarisch. Deze recepten staan dus niet bij elkaar in een apart gedeelte van het boek, maar je kan ze verspreid over alle rubrieken vinden. Aan de kleur van de titel van het recept zie je dan met wat voor soort recept je te maken hebt. Dit hadden ze wat mij betreft kunnen weglaten.

Ten slotte hoopte ik dat de terugvindbaarheid van recepten zou worden opgelost door het register. Elk naslagwerk heeft toch een register? Nee dus. Het register ontbreekt in dit boek. Jammer! Ik vermoed dat alle recepten in het boek ook terug te vinden zijn op de website, maar daar heb ik het boek natuurlijk niet voor gekocht!

Voedingswaarden?

Een ander puntje van kritiek: de voedingswaarden ontbreken. Ik wil graag weten hoeveel vet, eiwitten, suiker/zout e.d. in een maaltijd zitten. En, nog belangrijker: de calorieën. Dit vind ik echt een gemis!

Uiteraard kan je zelf wel aan de hand van de gebruikte ingrediënten inschatten of een recept gezond is of niet. Ik kwam er, al bladerend, gauw achter dat ook hier ‘Lekker & Simpel’ niet per se betekent dat de recepten ook gezond zijn. Ik vind dat je het eigenlijk niet kan maken om een recept ten tonele te voeren waarbij je visticks moet toevoegen (blz. 187).

Conclusie

Het boek is een bundeling van recepten voor hoofdgerechten die gemakkelijk te maken zijn, met ingrediënten waarvoor je niet stad en land hoeft af te lopen. Ik zal er zeker een aantal in mijn repertoire opnemen. Echter, ik vind dat de recepten moeilijk terug te vinden zijn in het boek. Ook mis ik een aanduiding van de voedingswaarden bij de recepten. Deze zaken zouden de meerwaarde van dit kookboek aanzienlijk doen toenemen en de bundeling van een aantal blogposts met een nietje erdoor en een kaft eromheen doen overstijgen.

Lekker & Simpel van Jorrit van Daalen Buissant Des Amorie en Sofie Chanou
Uitgever: Bertram + de Leeuw Uitgevers Bv, 320 blz., aug 2016. Prijs: € 19,95.